אם עברתם לאחרונה ניתוח ארתרוסקופיה של מפרק הירך (לטיפול ב-FAI או קרע בלברום), בוודאי שמתם לב שההנחיות בארץ שונות לעתים ממה שקוראים באתרים בחו"ל. רוב המנתחים המובילים בישראל דוגלים בגישת "הפעלה מוקדמת" – שיקום שנועד להחזיר אתכם לתנועה, מתוך הבנה שתנועה נכונה ומבוקרת מונעת הידבקויות של צלקות ומאיצה את החלמת המפרק. החוכמה היא לדעת למצוא את נקודת האיזון בין התקדמות מהירה מידי שתסכן את עבודת המנתח, לבין התקדמות איטית מידי שתיצור הידבקויות מיותרות שיגרמו להגבלות בהמשך.
אין לבצע פרוטוקול שיקום ללא ליווי מקצועי של רופא או פיזיותרפיסט מוסמך.

הנה הדרך המפורטת חזרה לשגרה ולספורט, צעד אחר צעד:
שלב 1: הנעה מוקדמת והורדת כאב (שבועות 1-2)
המטרה בשבועיים הראשונים אחרי ארתרוסקופיה של מפרק הירך היא למנוע נוקשות במפרק ("לשמן" אותו), למנוע הידבקויות של רקמה צלקתית, ולהתחיל הליכה מבוקרת.
נשיאת משקל והליכה:
- שימוש ב-2 קביים למשך שבועיים.
- מותר לדרוך דריכה חלקית, בגבולות הכאב בלבד. המטרה היא להגיע להליכה נכונה ולא לצלוע.
טווחי תנועה (ROM) מותרים (השאיפה לסוף שבוע 2):
- כפיפה (Flexion): עד 90 מעלות.
- פשיטה (Extension): 0 מעלות (מנח ניטרלי, הרגל בהמשך לגוף, לא לקחת אחורה).
- הרחקה (Abduction): פתיחה הצידה עד 30 מעלות.
- סיבוב חיצוני (External Rotation): עד 40 מעלות (הגבלה זו מגנה על מעטפת המפרק הקדמית שנותחה).
- סיבוב פנימי (Internal Rotation): עד 20 מעלות.
דגשים ותרגילים:
- אופניים: אופני כושר נייחים (ללא התנגדות כלל!) החל מהיום הראשון לאחר הניתוח. המטרה היא תנועתיות שמונעת צלקות.
- תרגול שרירי: כיווץ סטטי של שריר הירך הקדמית (ארבע ראשי), ללא התנגדות.
- טיפול תרופתי נוגד דלקת למשך שבועיים (בהתאם להנחיית הרופא) כדי למנוע הסתיידויות סביב המפרק.
- חובה להתחיל פיזיותרפיה מיד לאחר הניתוח כדי לשלוט בכאב ולבצע הנעות עדינות על ידי הפיזיותרפיסט.
שלב 2: גמילה מקביים וחיזוק בסיסי (שבועות 3-4)
זהו שלב מרגש שבו ברוב המקרים (אלא אם הוגבלתם מפורשות על ידי המנתח) אנו נפרדים מהקביים וחוזרים ללכת על שתי רגליים.
נשיאת משקל והליכה:
- נשיאת משקל מלאה! גמילה מהקביים ומעבר להליכה עצמאית.
- התנאי: הליכה ללא צליעה (אם יש צליעה, נישאר עם קב אחד עד שהשליטה באגן תשתפר).
טווחי תנועה חדשים (מגדילים משמעותית את הטווח):
- כפיפה: ניתן לעלות עד 120 מעלות (כל עוד אין צביטה או כאב).
- פשיטה: עד 10 מעלות (מתחילים לקחת את הרגל מעט אחורה בזהירות).
- הרחקה (Abduction): פתיחה עד 45 מעלות.
- סיבוב חיצוני (ER): עלייה עד 70 מעלות.
- סיבוב פנימי (IR): עלייה עד 30 מעלות.
דגשים ותרגילים בפיזיותרפיה:
- תחילת חיזוק קל: עבודת ארבע ראשי, מותן-כסל (Iliopsoas), שרירי מיתר הברך (המסטרינגס) ושרירי הישבן.
- תרגילי שרשרת סגורה (כשהרגל על הקרקע) כמו סקוואטים חלקיים ומכרעים קטנים (בטווח ללא כאב).
- עבודה על פרופריוספציה (תחושת מצב המפרק בחלל) ושיפור שיווי המשקל.
- אירובי: הליכון (הליכה מבוקרת) ואופניים עם עלייה הדרגתית בהתנגדות.
- אזהרה: עדיין אסור לבצע תנועות פיבוט (תנועות ציר או סיבוב חד על הרגל המנותחת). מעטפת המפרק (הקפסולה) עדיין בשלבי ריפוי, וסיבוב מהיר עלול למתוח אותה מעבר לרצוי ולייצר דלקת.

שלב 3: טווח מתקדם והעלאת עומסים (שבועות 5-6)
בשלב זה, רקמת הלברום ומעטפת המפרק סיימו את שלב הריפוי הראשוני. כעת אנו פועלים להחזיר תפקוד מלא ליום-יום.
מטרות השלב:
- הגעה לטווח תנועה מלא בכל הכיוונים (סימטרי לרגל הבריאה).
- הליכה רציפה וטבעית.
דגשים ותרגילים בפיזיותרפיה:
- מתחילים לשים דגש על תנועות סיבוביות מבוקרות סביב המפרק שכעת מותרות.
- חיזוק משמעותי של השרירים העוטפים את המפרק (חיזוק ליבה וישבן).
- סיום שלב זה (שבוע 6) מהווה לרוב את סוף ה"תקופה הרגישה", ואחריו מותר לבצע פעולות יומיום כמעט ללא הגבלה.
שלב 4: חיזוק מתקדם ושרירי ליבה (שבועות 7-8)
כעת כשהמפרק משוחרר ונע בטבעיות, המטרה היא להפוך אתכם לחזקים ויציבים כדי למנוע פציעות עתידיות.
תרגילים מרכזיים:
- תרגילי שרשרת סגורה מתקדמים.
- עמידה וחיזוק מאסיבי על רגל אחת, כולל משטחים לא יציבים (פיתה / בוסו).
- העברות משקל דינמיות.
- אופניים עם התנגדות גבוהה.
- חיזוק שרירי הליבה כתמיכה לאגן ולגב התחתון.
שלב 5: הכנה לשגרה ספורטיבית (שבועות 9-12)
השלב בו רואים את קו הסיום של השיקום הבסיסי ומתחילים להתכונן לחזרה לאקשן.
מטרות השלב:
- חזרה לפעילויות פנאי.
- יכולת הליכה מאומצת ומהירה לחלוטין ללא כל כאב.
- כושר ושיווי משקל (פרופריוספציה) מתקדמים.
האימונים בשלב זה:
- אימוני הליכון בקצב עולה, מכשיר אליפטיקל (Elliptical) וסקי.
- תרגילי חיזוק מורכבים (פליאומטריקה עדינה).
- תרגול פונקציונלי שמותאם לדרישות היום-יום שלכם.
שלב 6: חזרה הדרגתית לריצה ולספורט (שבוע 12 ואילך)
הגענו לשלב הריצה! חשוב לזכור: המעבר לריצה קורה אך ורק אם עברתם את השלבים הקודמים בהצלחה, כוח השריר שלכם מספק (מעל 85% ביחס לרגל הבריאה) ואין לכם כאבים או צליעה בנחיתה.
- מתחילים בתוכנית חזרה לריצה מבוקרת בקו ישר (ללא שינויי כיוון).
- התקדמות הדרגתית לתרגילי זריזות, עצירות ושינויי כיוון (Cutting) המדמים את ענף הספורט הספציפי שלכם.

שלב 7: חזרה מלאה לספורט ותפקוד ללא הגבלה (חודש 4 ואילך)
סיום השיקום. בשלב זה, לאחר שעברתם מבדקי חזרה לספורט מתקדמים (קפיצות, זריזות וכוח) בקליניקה, תינתן "הוראה ירוקה" לחזור לאימונים מלאים ולתחרויות, ללא שום הגבלות. עברתם תהליך של שיקום מניתוח ארתרוסקופיה של מפרק הירך בהצלחה!
סיכום
שיקום מניתוח ארתרוסקופיה של מפרק הירך דורש יד מקצועית שמבינה את הדקויות. להתקדם מהר מדי עלול להיות מסוכן, אך גם שמרנות יתר תגרום להידבקויות מיותרות. תפקיד הפיזיורתפיסט המשקם היא לדעת להיות בנקודת האיזון הנכונה. ללוות אתכם במקצועיות, ולהתאים עבורכם את הקצב המדויק והמותאם עבורכם בדרך לחזרה מלאה לפעילות.
