אור דלח, פיזיותרפיסט ומאמן ריצה, קיבל את נעלי ה-Adidas Adistar 4 למבחן ומגלה למה לפעמים נעל קלאסית – עם סוליה יציבה וקצת יותר קשיחה, ובתמחור שלא נגרר אחרי ההתייקרות הבלתי סבירה – היא בדיוק מה שצריך.
בשנים האחרונות אני נוטה לראות שרוב חברות הנעליים עוברות לכיוון של הגדלת הרכות של סוליות בנעלי הריצה. זה התחיל עם הצלחתן של חברות כמו HOKA ו-ON שחרטו על דגלן את הנוחות שבריצה על משהו רך, ובעקבות ההצלחה גם שאר החברות החלו לרכך את הסוליות שלהן. נתקלתי גם בסדרות של מותגים מוכרים שבדגמים החדשים יותר הפכו את הנעליים לרכות יותר ויותר. ברור לי למה זה מוכר – כשמישהו נועל את הנעליים הרכות בחנות, התחושה הרבה יותר מפנקת ונעימה לעומת נעליים קשיחות יותר, ואז הוא רוצה לקנות את הנעליים.
העניין הוא שלרכות יש מחיר – נעל יותר רכה תהיה לרוב גם פחות יציבה ותייצר עומסים בין היתר על הגידים של הקרסול. בנוסף, בנעליים רכות, רצים בסגנון כבד עלולים לשקוע יותר – ואז זה דווקא מגדיל את האימפקט והעומסים על הגוף, בניגוד למה שחשבנו שיקרה כשנקנה נעליים רכות, שבהיגיון שלנו ירככו לנו את הנחיתה ואת האימפקט.
בתור פיזיותרפיסט, כשאנשים שואלים אותי על אילו נעליים אני ממליץ, קשה לי למצוא דגמים להמליץ עליהם, כי רוב הנעליים מיוצרות כיום עם סוליות רכות מידי לטעמי. לכן, כשקיבלתי את האדיסטאר 4 למבחן, שמחתי לגלות נעליים עם סוליה יציבה וקשיחה יותר. קצת אולדסקול במובן הטוב של המילה.

אדידס חוזרת להוביל
אדידס היא ענקית של תעשיית הספורט העולמית, ובשנים האחרונות היא חוזרת בגדול לזירת נעלי הריצה המקצועיות עם דגמים מובילים בטכנולוגיה העולמית. סדרת האדיסטאר שלהם היא דוגמה יפה לכיוון הזה. נעליים שמתמקדות בבסיס, באיכות, ובנוחות לטווח ארוך. אבל זה לא מובן מאליו, בטח כשמדברים על נעלי ריצה מהירות. בהיסטוריה הלא כל כך רחוקה בשנים 2018-2020, נייק פשוט השאירו את כולם מאחור. כשנייק השיקו את סדרת ה-Vaporfly עם פלטת הקרבון והקצף המהפכני, הם יצרו יתרון כזה שרצים מקצוענים שחברות כמו אדידס, ניו באלאנס אנדר ארמור ואחרות הן ספונסריות שלהן, מצאו את עצמם במצב בלתי אפשרי.
אבל בשנים האחרונות, אדידס וגם חברות אחרות הצליחו לצמצם את הפער וכיום הנעליים של אדידס נמצאות בטופ העולמי. אחרי הצמצום – עברו להובלה, וניצחונות עם נעלי הקרבון משלהם – סדרת Adizero Adios Pro, את ה-Prime X הבלתי חוקית שנוגדת את כללי התחרויות, ואת ה-Adios Pro Evo שעזרה לאתלטית אתיופית Tigst Assefa לשבור את שיא העולם לנשים במרתון ברלין 2023 (2:11:53). היום אדידס בהחלט נמצאת בטופ ויש תחרות אמיתית בין החברות.
מקום האדיסטאר 4 בסדרת אדידס
חזרה לנעלי ה Adistar 4- הן לא חלק מהמלחמה הזו. לפי אדידס, נעלי אדיסטאר 4 מיועדות לריצות יומיומיות נוחות ולמרחקים של עד מרתון. החברה מציגה את הנעל כנעל אימונים קלאסית עם ריפוד גבוה ונוחות מקסימלית. הרעיון הוא פשוט: נעל שעושה את העבודה מבלי להתחכם יותר מידי, מתאימה לרצים מתחילים וגם לרצים מנוסים שמחפשים נעל אמינה לריצות הקלות. אלה לא נעלי מירוץ, לא נעלי טמפו, פשוט נעל טובה לריצות "רגילות" בזון 2.
האדיסטאר 4 היא נעל אימונים יומיומית בקטגוריה של נעלי ריפוד גבוה. היא לא מנסה להוות תחרות לנעליים עם פלטה, לא מנסה להיות קלה במיוחד או מהירה במיוחד. היא פשוט נעל אימונים קלאסית וכאן טמון בדיוק היתרון שלה. מתוך מבחר הנעליים של אדידס, האדיסטאר 4 מייצגת את הגישה המסורתית והמוכחת לנעל אימונים יומיומית.
אדיסטאר 4 – מפרט טכני
- שם דגם באנגלית: Adidas Adistar 4.
- ייעוד: נייטרלי, ריצות יומיומיות, ריצות ארוכות.
- משקל: 270 גרם (גברים 43).
- גובה סוליה: 40 מ"מ בעקב, 34 מ"מ באצבעות.
- דרופ: 6 מ"מ.
- טכנולוגיות ייחודיות: Repetitor 2.0 foam (EVA), Primeknit upper, Adiwear outsole.
- מחיר: 455 שקלים. עמוד המוצר באתר החברה
אדידס אדיסטאר 4 – עיצוב וסגנון
מבחינת המראה, ה-Adistar 4 היא נעל נקייה ופשוטה. אין כאן ניסיונות להיראות צבעונית ובולטת מדי. יש כאן עיצוב קלאסי שעובד. הדגם שקיבלתי לבדיקה לא יגנוב את ההצגה, אבל גם לא נראה מיושן, וזה בדיוק מה שאני אוהב בה. בעידן שבו כל נעל מנסה להיראות כמו חללית, יש משהו מרגיע בנעל שפשוט נראית כמו נעל.

משקל הנעל והשפעתו
במשקל של 270 גרם לפי הצהרת היצרן, ה-Adistar 4 היא לא קלה במיוחד, אבל היא גם לא כבדה בהתחשב בכמות הריפוד והנוחות שהיא מציעה. זה משקל סביר לגמרי לנעל אימונים יומיומית עם ריפוד כזה. אדידס לא ניסו לרדת למשקלים נמוכים אבל גם אין כאן נעל כבדה במיוחד. אני חושב שלמרות שאדידס מגדירים את הנעל כמרופדת, היא פחות מרופדת מנעליים מקבילות בקטגוריה של חברות אחרות ולכן היא גם מעט קלה יותר.
מידה ורוחב
הנעליים מגיעות במידה דומה לנעליים של אסיקס וסאקוני שיש לי. בכולן אני 45. ביחס לחברות האלה האדידס מרגישות מעט רחבות יותר, בעיקר בקופסת האצבעות. לי זה יתרון גדול כי תמיד שם זה האזור בו אני מרגיש את הנעליים לוחצות לי.
אופי, מרקם וחומרי הגפה
הגפה העליונה של ה-Adistar 4 עשויה מחומר Primeknit – החומר הסרוג של אדידס. זה חומר רך ומשוחרר יחסית שלא מחזיק את הרגל בצורה הדוקה במיוחד. האוורור של הבד סביר, אולי אפילו קצת עבה ביחס לנעליים אחרות. כרגע בחורף זה פחות מפריע ודווקא תורם לעמידות הבד. בקיץ זה יכול להגיע למגבלות, אבל אם גם ככה הנעליים אינן מיועדות עבורי לריצות עצימות, זה משהו שהוא נסלח.
מה שבולט כאן זה שהגפה ממוקדת לחלוטין בנוחות ולא בביצועים. וגם כאן זה בסדר מבחינתי עבור הייעוד שלה. לא כל נעל צריכה להיות נעל מרוץ. לפעמים אתם פשוט רוצים נעל שנוחה לריצה, והבד כאן עושה את העבודה הזו יפה מבלי ללחוץ מדי על כף הרגל.
הלשונית של ה-Adistar 4 מרופדת מאוד. זה אחד הדברים הראשונים שמרגישים כשנועלים אותה. למרות שהלשון לא מחוברת לנעל, השרוכים שוקעים בעובי של הלשונית כך שהיא נשארת במקום ולא בורחת לצדדים. השרוכים רחבים ושטוחים. בסיסיים, לא מתחכמים, אבל עושים את העבודה.

טכנולוגיות בסוליה המרכזית של האדיסטאר
הסוליה של ה-Adistar 4 עשויה לחלוטין מקצף Repetitor 2.0 – זהו קצף EVA רך של אדידס. לא חומר שמצטיין בהחזר אנרגיה אבל הוא מעולה בשני דברים:
- ריפוד – עם גובה של 40 מ"מ בעקב ו-34 מ"מ בחלק הקדמי, יש כאן המון חומר שמאפשר נחיתה שאינה מרגישה נוקשה מידי.
- יציבות – למרות שהקצף רך, הוא לא רך מדי. יש כאן איזון שהוא מאוד לטעמי.
והנה החלק שהכי חשוב לי כפיזיותרפיסט: הסוליה קשיחה מספיק כדי לשמור על יציבות הקרסול. בניגוד לנעליים רכות יותר שגורמות לקרסול להתנדנד ולשקוע, האדיסטאר שומרת על הקרסול יציב בזמן הנחיתה. זה אומר פחות עומסים על גיד האכילס, פחות סיכון לפציעות, ופחות עייפות בריצות.
מדובר על נעל נייטרלית ללא תיקון שתתאים למי שאין לו קריסה של הקרסול או לכאלה עם קריסה מינימלית שהם על הגבול בין נעל מתקנת לנעל נייטרלית. היציבות של הנעל תהיה סלחנית עבורם ולא תדגיש את הקריסה, בניגוד לנעליים רכות יותר.
הדרופ – 6 מ"מ
הדרופ של 6 מ"מ הוא נמוך יחסית (הממוצע בשוק הוא 8-10 מ"מ). זה אומר שהנעל מייצרת יותר עומס על שרירי השוק האחוריים, ובתמורה נותנת להם יותר טווח עבודה לגיוס כוח. עבור רצים שרגילים לדרופ נמוך זה מצוין, אבל רצים שמגיעים מנעליים עם דרופ גבוה צריכים להתרגל בהדרגה. מבחינתי יש כאן החלטה פחות מובנת של אדידס לייצר נעליים קלאסיות שיתאימו לרצים חובבים ואז לשים דרופ קטן מהממוצע. זה לא פער מאוד גדול ומתרגלים לזה, אבל זה קצת מתנגש עם הייעוד של הנעל מבחינתי.
טכנולוגיות בסוליה התחתונה
הסוליה התחתונה עשויה מגומי Adiwear – זה החומר הקשיח יותר בסקאלה של אדידס. הקשיחות הזו מגדילה את העמידות של הסוליה, אך גם מייצרת אחיזה פחות טובה של הקרקע, במיוחד על משטחים רטובים. בפועל, זה לרוב פחות מורגש כי מראש האדיסטאר מיועדת לריצות בקצבים נוחים ולא לאימונים מהירים ותחרויות שדורשות גריפ טוב של הקרקע בזמן דחיפה אגרסיבית.

תפקוד האדיסטאר בזון 2: מצטיינת בריצות קלות וארוכות
זה המקום שבו ה-Adistar 4 באמת עושה את מה שהיא צריכה לעשות. בריצות קלות ובקצב נוח, הנעל פשוט מצוינת. אין לי תלונות. היא רכה מספיק כדי להיות נעימה, אבל קשיחה מספיק כדי לשמור על יציבות. זה האיזון המושלם לריצות של אמצע השבוע (לא אימוני איכות).
הנעליים לא מנסות לכפות עליך לרוץ מהר, בניגוד לנעליים עם פלטה למשל. הן לא שוקעות כשרצים לאט ופחות מקפידים על טכניקה, והן לא מנסות לייצר קפיציות שגורמת לרוץ אולי מהר מהמתוכנן ולאבד שליטה.
וזה שוב המקום לדבר על משהו שמאוד חשוב לי כפיזיותרפיסט – למי שרץ "כבד" או עם טכניקה לא מושלמת, הנעל הזו סלחנית. אם יש לכם נטייה לשקוע בנחיתה, לשלוח רגל קדימה מידי, או אפילו קריסה קלה של הקרסול – האדיסטאר תשמור על הקרסול יציב ביחס לנעליים אחרות ותצמצם עומסים מיותרים. זאת בניגוד לנעליים רכות שמאפשרות לקרסול להתנדנד יותר, ובכך מגדילות את העומסים.
הנעל תתאים עבור רץ חובב שרוצה פשוט לרוץ מבלי להיפצע או עבור רץ מתחיל שעדיין לא פיתח טכניקה טובה. הנעל לא תבליט את תבנית התנועה השגויה.

לריצות מהירות בזון 4-5 היא פחות מתאימה
כאן אני חייב להודות- זו לא נעל לריצות מהירות. אם אתם רוצים לעשות טמפו או אינטרוולים, יש נעליים הרבה יותר טובות לזה. האדיסטאר אמנם לא מגושמת, אבל היא כבדה יחסית לנעליים מהירות, החזר האנרגיה שלה סביר, אבל היא לא מוציאה אותי מהקרקע כמו נעליים מהירות שאני רץ איתן.
שוב, צריך להבין מה הייעוד של הנעליים ולא לצפות מהן למה שהן לא. עבור רצים ששבירת שיאים פחות מעניינת אותם, גם בקצבים האלה הנעל תעשה את העבודה, היא פשוט לא תביא אותם לקצה.
האדיסטאר ריצה בעליות ובירידות
בעליות הנעל עושה את העבודה מספיק טוב כדי לא לשקוע. בירידות צריך קצת יותר קשב. הגובה והרכות יכולים לפתות לנחיתה כבדה על העקב, אז כדאי לשמור על קפיציות כמו בכל נעל ולא להתפתות לנחיתה הנעימה יחסית עם עומס על העקב.

אדיסטאר 4 – נעל סולידית במחיר סולידי
ועכשיו בשורה משמחת- ה-Adistar 4 עולה רק 455 שקלים (בעת כתיבת הכתבה, יתכנו שינויים כשתקראו), ואפילו אפשר למצוא אותה עם הנחות נוספות באתר. זה מחיר שכבר קשה למצוא עבור נעליים מדגמים חדשים בשוק. בשביל נעליים מקבילות של חברות אחרות תאלצו להיפרד מ-600-800 שקלים.
נעל סולידית במחיר סולידי- זה באמת נחמד שאפשר לקנות נעלי ריצה סולידיות מבלי לקרוע את הכיס, במיוחד עבור רצים חובבים ששיא הטכנולוגיה פחות מעניין אותם ולא רוצים להשקיע המון כסף בנעלי ריצה. יש כאן גם הזדמנות לקנות נעליים מדגם חדש שלא יושבות כבר המון זמן על המדפים – מקבלים נעליים חדשות, לא דגם מוזל מהשנה שעברה. גם עבור רץ כמוני שרץ מעל 100 ק"מ בשבוע ושוחק נעליים בזמן קצר, זה נחמד שקיימת אלטרנטיבה זולה מבלי להתפשר על האיכות ומבלי לצרוך טכנולוגיות מיותרות שפחות מעניינות אותי באימונים הקלים.

אדידס אדיסטאר 4 לסיכום (Adidas Adistar 4)
האדיסטאר 4 משקפת את מה שאדידס טוענת שהיא- נעל אימונים קלאסית, נוחה ויציבה. היא לא מנסה להיות הנעל הכי מהירה, הכי קלה או הכי טרנדית. היא פשוט נעל טובה לריצות "רגילות".
זו נעל מצוינת לרצים שמחפשים נעל פשוטה ואמינה של חברה שאפשר לסמוך עליה. עבור רץ חובב שרק רוצה לרוץ מבלי להיפצע או לרץ עם טכניקה לקויה זו בחירה טובה. גם עבור רצים מנוסים שצריכים גם נעלי אימונים איטיות זו אופציה מצוינת ובמחיר מצוין.
שמחתי לגלות שעדיין מייצרים נעליים מהסגנון הזה. בעידן של נעליים מתחכמות האדיסטאר מזכירה לנו שלפעמים פשוט וקלאסי זה בדיוק מה שצריך.
למי זה מתאים במיוחד?
- רצים מתחילים שמחפשים נעל ראשונה אמינה
- רצים חובבים שרוצים נעל נוחה ויציבה
- רצים עם טכניקה פחות מושלמת
- רצים עם נטייה קלה לקריסת קרסול
- רצים שמחפשים נעל לריצות נפח (זון 2)
- רצים מנוסים שצריכים נעלי recovery ביום שאחרי אימון קשה
- מי שמחפש נעל במחיר סביר
למי זה פחות מתאים?
- רצים שמחפשים נעל לאימוני איכות/מהירות
- רצים שרוצים נעל עם פלטה או החזר אנרגיה גבוה
- מי שמעדיף תחושת קרקע ונעליים יותר מינימליסטיות
- רצים שמחפשים משקל מינימלי
יתרונות
- יציבות מצוינת – שומרת על הקרסול גם בטכניקה לא מושלמת.
- נוחות גבוהה לריצות ארוכות איטיות.
- סלחנית לריצה כבדה ושוקעת.
- עמידות גבוהה של הסוליה התחתונה.
- מחיר מצוין ביחס לתמורה.
- קלאסית ואמינה – ללא תחכום מיותר.
- מצוינת לרצים מתחילים.
חסרונות
- לא מהירה – החזר אנרגיה בינוני.
- אחיזה לא מספיק טובה על משטחים רטובים.
- לא מתאימה לאימוני מהירות.
- לא מספיק מאווררת.
את הכתבה כתבתי במקור לאתר ראן פאנל https://runpanel.co.il/adidas-adistar-4/
